معاون وزيرصنايع: برخي قوانين، موجب بروز مشكلاتي دربخش صنعت ومعدن شده است


معاون امور حقوقي و مجلس وزارت صنايع و معادن گفت: برخي قوانين جاري، موجب ايجاد مشكلاتي در بخش صنعت و معدن شده است.

"محمدرضا مجيدي" روز چهارشنبه در آيين توديع ومعارفه رييس سازمان صنايع و معادن استان يزد افزود: در اين بخش، مشكلات و تنگناهايي است كه باعث شده كارها به كندي پيش رود.

وي به پتانسيل‌هاي موجود در بخش صنعت و معدن استان يزد اشاره كرد و اظهار داشت: اين استان، داراي مزيت‌هاي نسبي مانند نيروي انساني و معادن غني است كه با توسعه آن مي‌توان به نتايج خوبي دست يافت.

مجيدي با اشاره به برنامه‌هاي حمايتي دولت از صنعتگران و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: دولت در حال حاضر، تسهيلات و امكانات مناسبي براي حضور بخش خصوصي در بخش صنعت و معدن پرداخت مي‌كند.

معاون وزير صنايع و معادن تصريح كرد: بايد رابطه تنگاتنگ ومستقيمي ميان بخش دولتي با كارآفرينان و صنعتگران بخش خصوصي ايجاد شود تا چرخش اقتصاد، پرتوان و سريعتر انجام شود.

وي يادآور شد: رشد و توسعه در سرمايه‌گذاري صنعتي، ارزش افزوده و اشتغال صنعتي از جمله شاخص‌هاي مهمي است كه سازمان صنايع و معادن در استان‌ها بايد در پايان برنامه چهارم به آن دست پيدا كند.

معاون برنامه‌ريزي و اداري، مالي استانداري يزد نيز در اين مراسم گفت:
استان يزد در بخش معدن، نياز مبرم به كمك و حمايت وزارت صنايع و معادن دارد.

"مهدي فقيه خراساني" افزود: بخش خصوصي استان در زمينه‌معدن، سرمايه‌گذاري مناسبي انجام داده است.

وي اظهار داشت: در طول برنامه چهارم، حدود‪ ۶۰‬درصد از سنگ آهن مورد نياز كشور از معادن استان يزد استخراج خواهد شد.

فقيه، آينده توسعه استان را در گسترش بخش صنعت، معدن و فولاد ذكر كرد و گفت: در كشاورزي به دليل كمبود آب، كار خاصي نمي‌توانيم انجام دهيم اما با اين وجود در همين بخش در زمينه توليد برخي محصولات كشاورزي، رتبه اول تا ششم كشور را در اختيار داريم.

سرپرست سابق سازمان صنايع و معادن استان يزد نيز در اين مراسم گفت‪ ۴۱/۵‬درصد اشتغال و‪ ۳۸‬درصد توليد ناخالص داخلي استان يزد در بخش صنايع و معادن است.

"محمدحسن راسخي" تعداد واحدهاي صنعتي استان را دو هزار و‪ ۵۰۰‬واحد ذكر كرد و افزود‪ ۶۴‬هزار نفر در اين واحدها مشغول فعاليت هستند.

وي خاطر نشان كرد‪ ۲۶‬واحد معدني با يك هزار ميليون تن ذخيره در استان يزد وجود دارد كه دو هزار و‪ ۳۰۰‬نفر در آن مشغول بكار هستند.

راسخي، يادآور شد: در سال گذشته‪ ۴۱‬واحد صنعتي استان‪ ۲۱‬ميليون دلار صادرات داشتند كه نسبت به سال قبل از آن41درصد رشد داشته است.

وي گفت‪ ۴۱۳‬طرح نيمه تمام صنعتي با پيشرفت كاري بالاي‪ ۲۰‬درصد و با سرمايه ثابت‪ ۹‬هزار و‪ ۸۰۰‬ميليارد ريال در استان يزد وجود دارد كه پيش بيني مي‌شود با راه‌اندازي آنها‪ ۱۴‬هزار و‪ ۳۰۰‬فرصت شغلي ايجاد شود.

سرپرست سابق‌سازمان صنايع و معادن استان يزد گفت‪ ۱۸۳‬طرح صنعتي نيز با پيشرفت كاري بيش از‪ ۶۰‬درصد و با سرمايه ثابت سه هزار و‪ ۲۷۷‬ميليارد ريال در حال تكميل شدن است كه پيش بيني مي‌شود براي‪ ۱۱‬هزار نفر شغل ايجاد شود.

راسخي يادآور شد: از ابتداي تشكيل صندوق ذخيره ارزي تاكنون براي‪ ۵۷‬طرح صنعتي‪ ۴۰۵‬ميليون دلار در استان تخصيص ارزي داده شد، براي‪ ۴۴‬طرح454 ميليون دلار گشايش اعتبار شده و براي‪ ۱۳‬طرح به مبلغ‪ ۱۵۱‬ميليون دلار گشايش اعتبار نشده است.

وي ادامه داد: از محل اعتبارات بنگاههاي كوچك زود بازده نيز در سال گذشته‪ ۸۶۳/۹‬ميليارد ريال براي استان يزد اختصاص يافت كه‪ ۳۶۰‬ميليارد ريال آن در بخش صنعت و معدن هزينه شد.

به گفته وي، در سال جاري نيز دو هزار و‪ ۷۰۰‬ميليارد ريال به بنگاههاي كوچك زود بازده استان اختصاص يافته و انتظار مي‌رود كه حدود‪ ۵۰‬درصد آن به بخش صنعت و معدن اختصاص پيدا كند.

در اين آيين "غلامرضا پورفلاح" به عنوان رييس جديد سازمان صنايع و معادن استان يزد معرفي و از خدمات مدير قبلي تقدير شد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا